برگزاری سیزدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران

 | تاریخ ارسال: 1402/12/15 | 
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، روز شنبه ۱۲ اسفندماه سیزدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس دانشگاه خوارزمی، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز آموزش و پژوهش های سازمان مالیاتی، مدیران دانشگاه خوارزمی، مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور و علاقمندان به حوزه مالی و مالیاتی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
سیزدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران با همکاری دانشگاه خوارزمی و سازمان امور مالیاتی کشور علاوه بر طرح مسائل اساسی سازمان و ارائه راهبردهای مؤثر در حوزه مطالعات و پژوهش، به معرفی بستر اصلی اجرایی قوانین مالیاتی کشور، یعنی سامانه مؤدیان و صدور صورتحساب‌های الکترونیکی در چهارچوب قوانین، مقررات و استانداردهای نظام مالیاتی کشور پرداخت.
محورهای این همایش شامل موارد زیر بودند:
  • قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان (فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها)
  • مالیات بر عایدی سرمایه (طراحی، اجرا و آثار)
  • مالیات بر مجموع درآمد اشخاص (طراحی، اجرا و آثار)
  • شکاف مالیاتی در ایران (فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی)
  • نظام یکپارچه مالیاتی-حمایتی
در افتتاحیه همایش، دکتر حسن بیگی رئیس دانشگاه خوارزمی ضمن تشکر از مسئولین وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور گفت: امروز دانشگاه خوارزمی به عنوان نخستین نهاد آموزش عالی ایران مفتخر است که در جمع متخصصان و عالمان مالی و مالیاتی، در کنار سازمان امور مالیاتی کشور، مجری سیزدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران باشد و به صورت علمی و تخصصی به بحث در نظام مالیاتی بپردازد، که نقش مهمی در تأمین مالی بودجه دولت و تخصیص منابع و توزیع درآمد دارد و از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار است.
ایشان افزود:  این همایش تنها همایش تخصصی - فنی با دیدگاه علمی، پژوهشی و فرهنگی در زمینه مسائل مالیاتی در کشور بوده است که نتایج آن در بسیاری از سیاست گذاری های مالیاتی، تصمیم گیری های مدیریتی، اصلاحات مالیاتی، بهبود تمکین مالیاتی، شناخت ظرفیت های جدید مالیاتی و سایر موارد مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته است.
 دکتر حسن بیگی در خصوص اهداف برگزاری این همایش گفت: این همایش با بهره گیری از یافته های علمی و پژوهشی در عرصه های مختلف سیاست گذاری و تصمیم سازی می تواند در حوزه مالیات بستر سازی کند و به بررسی و مطالعه روش های نوین در نظام مالیاتی بپردازد، پژوهش های کاربردی را ترویج دهد و راهکارهای نوین اصلاح و ارتقاء نظام مالیاتی را ارائه دهد، تا بتواند دانش و تجربیات نظام مالیاتی سایر کشورها را بررسی کند.
رئیس دانشگاه در پایان اظهار امیدواری کرد: که نتایج این همایش تخصصی و علمی در سیاست گذاری ها و شناخت ظرفیت های جدید مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارائی در مراسم افتتاحیه همایش سیاست های مالی و مالیاتی کشور عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم دولت را از درآمدهای ناپایدار و درآمد نفتی به سمت اتکا به درآمدهای پایدار سوق دهیم، یعنی می‌خواهیم دولت بهره‌ورتر عمل کند؛ اگر دولتها بهره ورتر عمل کنند و در تصرف بازارهای صادراتی موفقیت داشته باشند، دولت هم می‌تواند اتکای بیشتری به درآمدهای پایدار داشته و مالیات بیشتری را بستاند.
دکتر خاندوزی توضیح داد: این اقدام موجب تحت تاثیر قرار گرفتن مناسبات دولت و بخش خصوص خواهد شد و دولتها نسبت به پیامدهای تصمیمات سیاسی خودشان و تاثیرات آن بر بخش تولید حساس خواهند شد، به دلیل اینکه منفعت تولید و همچنین منفعت مالیات ستانی در این اقدام است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: آنچه دوستان و همکاران ما چه در دوره ریاست قبلی سازمان امور مالیاتی و چه در دوره جدید و در وزارت اقتصاد بر آن پافشاری می‌کنند، اصلاحات و کلیدواژه های تحول نظام مالیاتی یعنی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد اشخاص، شکاف مالیاتی در ایران و نظام یکپارچه مالیاتی حمایتی، برای این است که ثمره بالا رفتن سهم درآمدهای مالیاتی، عنصر تعیین کننده در تامین درآمدهای دولت و توجه به بخش واقعی اقتصاد است.
ایشان اظهار کرد: برای اینکه به این نقطه برسیم، ابتدا لازم بود که شکاف‌های موجود بین درآمدهای بالقوه و بالفعل را سریعا حل و فصل کنیم تا بتوانیم بین نظام مالیاتی ستانی و بخش واقعی اقتصاد و تولید این اقدام را اجرایی کنیم. آن مانع هم این بود که ظرفیت های مالیات ستانی بالقوه ای وجود داشت که سیاستگذار توانست با شناسایی مودیان مالیاتی جدید که در تاریخ مالیاتی بی سابقه بوده و همچنین شناسایی فراریان مالیاتی، درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این اتفاق اولویت دو سال اول ما در وزارت اقتصاد بود که طبق دستور رییس جمهور دنبال شد و امروز خوشحالیم که با سربلندی میتوانیم ادعا کنیم که بالاترین میزان شناسایی مودیان مالیاتی در فاصله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رخ داده است و نیز شناسایی اعماق درآمدی که البته نیازمند اجرای برخی تدابیر بود، انجام شده است که در نهایت منافع آن به تامین مالی بودجه دولت نیز خواهد رسید.
دکتر خاندوزی ادامه داد: اما بیش از این باید سازمان مالیاتی بر این نقطه حساس باشد تا تصویرسازی غلط موجب پیش نرفتن مسیر نشود.
ایشان تاکید کرد: تلاشها برای اصلاح نظام مالیاتی موجب شده که میزان اتکای بودجه دولت به درآمدهای پایدار از ۳۰ درصد به بالای ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۲ برسد و امیدواریم این مهم با توجه به ظرفیت های بالقوه حوزه مالیاتی بیشتر شود تا خیال مردم و سیاستگذار نسبت به اینکه دچار شوک‌های ناگهانی و... شود، راحت شود و سریع تسری پیدا کند و گره رکن مقاوم سازی اقتصاد ایران، هرچه زودتر باز شود.
وزیرامور اقتصادی و دارایی همچنین از برگزارکنندگان این همایش در سازمان امور مالیاتی، رئیس این سازمان و همچنین رئیس دانشگاه خوارزمی و پژوهشگران و صاحب نظران و همکاران و همچنین صاحب نظران حوزه مالیاتی که موجب رونق افزایی این محفل شدند، تشکر کرد.
دکتر سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی کشور اظهار کرد: در اسناد بالادستی به کرات تکرار شده که باید از منابع نفتی فاصله بگیریم و به سمت منابع پایدار مالیاتی حرکت کنیم. با این حال، دستاورد مهمی طی سال‌های گذشته در این حوزه به دست نیامد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات ستانی عادلانه را لازمه توسعه کشور دانست و افزود: با تلاش های صورت گرفته در سنوات اخیر، سهم مالیات در تامین بودجه عمومی کشور از ۳۰ درصد به ۵۰ رسیده که رشد ۲۰ درصدی دستاورد بزرگ و آرزوی دیرین نظام مالیاتی کشور بوده است.
دکتر سبحانیان یکی از رویکردهای اصلی نظام مالیاتی را ، حرکت به سمت نظام مالیاتی داده مبنا و سیستمی برشمرد و گفت: نظام مالیاتی با حرکت پرشتاب از نظام سنتی به نظام مالیاتی سیستمی و هوشمند در حرکت است. در این راستا قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از نمودهای عینی نظام مالیاتی داده مبنا و سیستمی است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی، فعالین اقتصادی را شرکای راهبردی نظام مالیانی دانست و افزود: باید به صورت حداکثری تلاش کنیم خدمات مالیاتی را به صورت سیستمی و آنلاین به آنها ارایه دهیم. بحث الکترونیکی کردن گواهی های مالیاتی، ارایه الکترونیکی خدمات مالیاتی، مالیات ارث با این هدف انجام شده است.
ایشان استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در شناسایی مودیان جدید و جلوگیری از فراریان مالیاتی را از دیگر برنامه های مهم نظام مالیاتی خواند و افزود: با این اقدام، بالغ بر ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران شناسایی شده و وضعیت محاسبه مالیاتی آنها در حال بررسی است.
دکتر نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی کشور اظهار داشت: با شناسایی و جلوگیری از فرار مالیاتی، اقتصاد غیررسمی کاهش پیدا می‌کند و منجر به افزایش درآمد مالیاتی در کشور می‌شود.
ایشان افزود: در برنامه هفتم به موضوع پایه‌های مالیاتی جدید تاکید شده است. بحث مالیات برعایدی سرمایه تا جای خوبی پیش رفته است. سفته‌بازی باعث نوسانات شدید قیمت می‌شود و نیازهای مصرفی مردم را نیز دچار مشکل می‌کند. ما از تولیدکننده مالیات می‌گیریم اما از دلال اخذ نمی کنیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه سامانه مودیان یکی از زیرساخت‌ها در حوزه مالیاتی است، بیان کرد : حاصل اجرای آن شفافیت، هوشمندسازی و حذف ممیز محوری در نظام مالیات است.
دکتر نگاهداری تاکید کرد: قانون تسهیل تکالیف مودیان در پایانه فروشگاهی تدوین شده که کمک به مودیان کوچک و متوسط است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به همراهی و همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس با سیاست‌های نظام مالیاتی، گفت: این مرکز از سیاست‌های تحولی نظام مالیاتی حمایت می‌کند.
دکتر محمد برزگری رئیس مرکز آموزش و پژوهش های سازمان مالیاتی کشور در آیین افتتاحیه سیزدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران گفت : این همایش با همکاری ۱۰ مرکز علمی دانشگاهی آغاز شد، در حالیکه در دوره های قبلی با مشارکت ۱ دانشگاه برگزار شد.
 ایشان افزود: نگاه این همایش آینده نگر است و تلاش دارد تا با مطالعه پژوهش های گذشته و دیدگاه های متخصصین امر و برگزاری کارگاه ها برای آینده ای دقیق تر و روشن تر استفاده کنیم.
دکتر برزگری با اشاره به فرار مالیاتی به عنوان یکی از چالش های اصلی در ارتقاء گفت: نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان یکی از محورهای است که در این همایش به آن پرداخته خواهد شد.
رئیس مرکز آموزش و پژوهش های سازمان مالیاتی کشور در خصوص برنامه های جانبی همایش افزود: از ۹ شرکت معتمد که بازوان سازمان امور مالیاتی کشور هستند،  برای شرکت در همایش و برپایی نمایشگاه دعوت بعمل آمد و سیاست ما در این همایش برگزاری کارگاه های عملیاتی در قالب دو پنل نظام پایانه فروشگاهی، مبارزه با فرار مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد اشخاص، نظام یکپارچه مالیاتی است، تا با ایجاد داده ها و فرایندها،  پوسته اقتصادی ایران شفاف و با ایجاد سامانه ای محوری، حول فعالیت های اقتصادی، متولی امر شفاف سازی اقتصاد باشد و سایر قوانین که در مجلس در حال تدوین است بر این سامانه استوار خواهد شد.
در این همایش دکتر ابوالفضل ناطقی بعنوان (دبیر اجرایی)گزارشی از مراحل مختلف برگزاری سیزدهمین همایش سیاستهای مالی و مالیاتی ایران اعم از برگزاری جلسات متعدد، برگزاری پیش نشست ها، هماهنگی های لازم جهت برگزاری همایش و ... همچنین دکتر مهدی قائمی بعنوان (دبیر علمی) گزارش علمی همایش را ارائه دادند.
در مراسم اختتامیه همایش به مقالات برگزیده و همچنین مؤدیان خوش حساب هدایایی اهدا شد.
در حاشیه برگزاری این همایش شرکتهای معتمد با برگزاری غرفه ها به ارائه دستاوردهای خود پرداختند.







 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 6504 بار   |   دفعات چاپ: 25 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر