دیدار ریاست دانشگاه با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار ریاست دانشگاه با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 | تاریخ ارسال: 1399/3/26 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حبیبی، رییس دانشگاه به همراه آقای دکتر احمد گلی مدیر همکاری های علمی بین المللی و دکتر رسولی پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اقای دکتر بردبار رئیس اداره انتشارات دانشگاه(۲۵ خردادماه) با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابرهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان و ابوالحسن خلج‌منفرد، رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محسن شجاع‌خانی، مدیرکل همکاری‌های علمی دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرسول الماسیه، رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار و در خصوص ظرفیت‌های موجود جهت برطرف کردن نیازهای متقابل در عرصه روابط فرهنگی بین‌المللی، گفت‌وگو کردند.
آقای دکتر حبیبی، با بیان سیر تحولات دانشگاه خوارزمی تا یکصد سالگی آن گفتند: دانشگاه خوارزمی، اولین نهاد آموزش عالی در ایران است، در سال ۱۲۹۷ شمسی در تهران تأسیس شده و با هدف کمک به تأمین نیروی انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران، رسالت خطیر تربیت دانشجو و پژوهشگر را در تمامی مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف توسط مدرسین و اساتید فرهیخته خود برعهده دارد.
رئیس دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی در حال حاضر جزو ۲۰ دانشگاه برتر کشور و نخستین دانشگاه مدرن ایران است. همچنین با هدف تقویت علمی و اعتبار دانشگاه در عرصه بین‌المللی، ارتباطات گسترده‌ای را با سایر کشورها برقرار کرده است.
دکتر حبیبی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه خوارزمی در زمینه برنامه‌های علمی و فرهنگی مورد علاقه طرفین اشتراک نظر دارند و بالطبع می‌‌توانند در این مسیر گام‌های سازنده‌ای بردارند.
دکتر حبیبی به سیاست وزارت علوم برای تقسیم وظایف دانشگاه‌های کشور از جمله خوارزمی برای ارتباط با دانشگاه‌های جهان اشاره  و خاطرنشان کرد: دانشگاه خوارزمی با بیش از ۱۲ مرکز و پژوهشکده، مسئولیت ارتباط با دانشگاه‌های کشور اتریش را بر عهده گرفته است. در این راستا، سعی گردید فعالیت‌های دانشگاه ساماندهی شده، در خصوص موضوعات مورد نیاز فعال باشیم.
در این دیدار، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اقای ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به اهمیت توسعه روابط فرهنگی ایران و کشورهای خارجی بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران، معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی به جهانیان را دنبال می‌کند که این مهم از طریق اجرایی شدن امضا و انعقاد موافقتنامه و تفاهم نامه‌های همکاری صورت می‌‌گیرد.
آقای دکتر ترکمان افزود: رایزنان فرهنگی ایران با نظارت این سازمان به گسترش و تحکیم پیوندهای اسلامی در خارج از کشور می‌پردازند که توانسته‏اند با توجه به جایگاه و رشد علمی روزافزون و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‏های سراسر کشور، نسبت به گسترش همکاری‌های علمی ـ دانشگاهی بین ایران و سایر کشورها اقدام کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد تا بروشوری از اهم فعالیت‌های دانشگاه خوارزمی تهیه و برای توزیع در خارج از کشور به زبان‌های دیگر، ترجمه شود.
وی همچنین، تأکید کرد: دانشگاه خوارزمی می‌تواند پایگاه‌های اینترنتی که به عنوان مرجع در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌گیرد را به زبان‌های مختلف دنیا بروزرسانی کند تا در آینده‌ای نزدیک با دانشجویان غیر ایرانی تعامل بیشتری داشته باشیم.
ابراهیمی‌ترکمان اظهار کرد: به طور قطع اگر قرار است یک دانشگاهی باشیم که در عرصه بین‌المللی فعال باشد لازم است زیرساخت‌های ارتباطات خارجی و بین‌المللی (ارتباط با دانشجویان غیر ایرانی) را مهیا سازیم.
وی همچنین، با ابراز خرسندی از همکاری دانشگاه خوارزمی با دانشگاه‌های کشور اتریش گفت: برخی کشورهای اروپایی در شرایط مختلف روابط مطلوبی با ایران داشتند و موضع‌گیری‌های آنها نسبت به کشور، انقلاب و نظام ایران معتدل‌تر و مناسب‌تر بوده که اتریش جزو این دسته از کشورهای اروپایی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنانش، به زمینه‌های همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه خوارزمی اشاره کرد و بر ضرورت تشکیل کارگروهی مشترک تأکید کرد و گفت: برای تحقق مفاد و اهم برنامه‌هایی اجرایی، لازم است تا این کارگروه تشکیل شود.
سپس آقای دکتر رسول رسولی‌پور، در سخنانی، با تشریح فعالیت‌های این دانشکده گفت: دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی در حال حاضر یکی از ۱۶ دانشکده دانشگاه خوارزمی است که به توسعه رشته‌های علمی و گسترش کمی و سازمانی می‌پردازد.
 

رسولی‌پور خواستار همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اجرای برنامه‌های دانشگاه خوارزمی در زمینه‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی و برگزاری گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی در خارج از کشور به ویژه با کشور اتریش و کشورهای اسلامی شد.
 
در ادامه آقای دکتر احمد گلی، در سخنان خود، به  مذاکرات سودمند این دانشگاه با مسئولان دانشگاه‌های معتبر در دیگر کشورها از جمله عراق، اتریش و ... برای همکاری و ایجاد ارتباطات علمی و پژوهشی اشاره کرد.
ایشان همچنین، به تشکیل مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در دانشگاه خوارزمی اشاره کرد و گفت: این مرکز با هدف گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور تشکیل شده ، فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی به جهانیان با همکاری رایزنان فرهنگی ایران است.
احمد گلی اظهار امیدواری کرد با توجه به جایگاه و کارآمدی امور علمی و فرهنگی دانشگاه خوارزمی، با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خدمات شایسته‌ ودر سطح وسیع تر اجرا و ترغیب شود.
احمدرضا بردبار، هم در این دیدار، فرصت‌ها و بسترهای همکاری این دانشگاه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و  تعاملات پژوهش‌های مشترک بین‌الملل و تبادل تجربیات و راهکارها در این زمینه را مورد بررسی قرار داد.
ابوالحسن خلج‌منفرد گفت:به نظر می‌رسد دانشگاه خوارزمی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توانند به تبادل نظر و همفکری بپردازند و مسیر توسعه مناسبات و همکاری‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها را هموار سازند.
در ادامه این نشست، محسن شجاع‌خانی، به بیان زمینه‌های همکاری این سازمان با دانشگاه خوارزمی در خصوص دوره‌های ایرانشناسی و اسلام‌شناسی، زبان فارسی، اعطای فرصت‌های مطالعاتی و بورسیه تحصیلی، دوره‌های مرمت و نگهداری نسخ خطی در عرصه‌های بین‌المللی و توسعه روابط با سایر کشورها پرداخت.
 

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 7605 بار   |   دفعات چاپ: 205 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر